Bye Gynaecologie and hello Verloskamer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Monica Buren - WaarBenJij.nu Bye Gynaecologie and hello Verloskamer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Monica Buren - WaarBenJij.nu

Bye Gynaecologie and hello Verloskamer

Door: Monica

Blijf op de hoogte en volg Monica

11 December 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

voordat ik morgen voor 4 dagen op trip ga en internetloos ben, nog even snel een up-date van de afgelopen twee weken. Mijn vorige blog begon ik met slecht nieuws en vandaag dan maar het goede nieuws --> ik ben ruim over de helft van mijn stage in Suriname. Heel erg bizar om dat te bedenken. Het genieten gaat hier gewoon door en dat begint alweer morgen met een trip naar Blanche Marie. Een echt back to basis trip wat betekent slapen midden in de jungle dus vandaag maar even een hangmat gekocht en een hangmatklamboe want Monica heeft geen zin in lekkere spinnetjes die gezellig en leuk bij haar in de hangmat komen slapen XD Volgende week meer daarover.

Volgende week begint een heel nieuw tijdperk van mijn stage want vandaag was mijn allerlaatste dag op de afdeling Gynaecologie. Na 9 weken hier stage te hebben gelopen was het vandaag tijd om tot ziens te zeggen en geen gedag want ik kom zeker nog een keer terug op de afdeling. Vandaag had ik ook mijn presentatie over 'Leven met kanker' en mijn praktijkbegeleider en werkbegeleider vonden het helemaal goed. Ik was een voorbeeld voor de studenten op de afdeling. En om onze laatste dag te vieren want het was vandaag ook de laatste dag van Wendy (ook een Nederlandse verpleegkunde student) heb ik stroopwafels gekocht en cake aangezien ze een woensdag al vroegen of ik dan cake mee zou brengen. Uiteraard heb ik daar slagroom bij gekocht, want cake met slagroom is natuurlijk wel de bom XD Dus zo gezegd, zo gedaan en met een 15 min was de cake op maar de stroofwafels waren geen favoriet XD Dus die heb ik lekker uitgedeeld buiten het ziekenhuis ;)

Maargoed eerst maar even terug naar twee weken geleden want toen was het onafhankelijkheidsdag en dat werd hier grootst gevierd. Iets minder groot dan verwacht vanwege de financiële situatie van het land maar desalniettemin heb ik ontzettend genoten. Heb begon al om 6.00 uur met 20 min, lang kanonsschoten dus dat was ff een nachtje doorhalen, maar hé ik ben nog jong dus dat moet kunnen XD Na een paar uur geslapen te hebben, ben ik met een paar huisgenoten rond 14.30 uur naar de Palmentuin gegaan want daar stonden allemaal kraampjes met eten, sieraden, eten, kleren, eten en nog meer eten XD XD Oftewel één grote gezelligheid met heel veel muziek en allemaal Surinamers in traditionele kleren. Echt super mooi en gaaf om te zien en om mee te maken.

Na de Palmentuin begon om 16.00 uur de parade en het defilé. Het deflié was een beetje saai. Dat was alleen maar dat één persoon (geen idee wie) langs de groepen militairen/politie gingen om te groeten. Voordat wij naar de Palmentuin liepen, kwamen wij deze groepen al tegen dus ik heb al deze militairen ff van dichtbij kunnen bekijken want ja mannen in pak zijn toch wel heel erg leuk XD Voordat de parade begon, had Desi Bouterse nog wat leuks geregeld --> parachutisten. Klein minpuntje in het hele feestgedruis was dat parachutist 1 finaal verkeerd terecht kwam. Het leek net een pop die neerkwam op de grond en nog even na stuiterde. Gelukkig bleek alles mee te vallen en had hij geen ernstige verwondingen opgelopen. Na het defile begon de parade en daar kwamen alle groepen van brandweer, politie, militairen + allerlei soorten voertuigen. Dit was super mooi om te zien. Na de parade bij de waterkant gezeten en toen gewacht op het vuurwerk. En voor Surinaamse begrippen was het vuurwerk wel oké. Ik vond het bijzonder om voor het eerste zo een nationale dag mee te maken. Werkelijk waar, iedereen was op straat, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat en het was van seconde tot seconde super gezellig. Als dit een klein voorproefje was op Oudjaarsdag, dan kan mijn Oudjaarsdag nu al niet meer stuk.

De volgende dag had ik mijn danstest van Salsa. Oftewel mijn examendans. Beetje jammer dat ik die examinator had met wie ik het minst goed kon dansen aangezien ik vind dat hij niet goed kan leiden. Maar gelukkig, ik was geslaagd en mag in januari, als ik dat wil, starten met Salsa niveau 2 :D

In het weekend ben ik lekker uit eten geweest met Louise. Even weer wat quality tijd samen en gezellig kletsen en lachen.

En toen brak weer een week stage aan en de hele week stond ik ingedeeld als teamleider :D Dag 1 was het weer even wennen en stond ik weer ingedeeld met de welbekende zuster die mij lekker alles zelf laat doen en dat vond ik dit keer helemaal niet erg. Zo kon ik weer goed inkomen in de rol van teamleider. De rest van dagen heb ik vooral veel samengewerkt met de teamleider die als back-up stond voor mij en soms wat dat best lastig aangezien deze verpleegkundigen weinig zelf uit handen geven maar des te meer kon ik leren om voor mijn eigen leerproces op te komen. Zo zie ik maar weer, ieder nadeel heeft zo zijn voordeel.

Donderdag 3 december had ik mijn tussenbeoordeling op stage en ze waren super positief. Ze vonden mij een harde werker, leergierig en nieuwsgierig. Ze vonden dat ik soms te veel vragen stelde hahaha. Daarbij vonden ze mij kritisch, vooruitstervend en heb ik ze aan het nadenken gezeten. Kortom alleen maar positief. Zelfs zo positief dat ze graag wilde dat ik als vaste kracht kwam werken op de afdeling :D

Vrijdag 4 december heb ik gespeeld voor zwarte, lees groene, piet. Een paar dagen eerder stond er ineens een vrouw aan de poort die vertelde dat ze een evenementen bedrijf had voor kinderen en dat ze dit weekend allemaal kinderfeestjes had maar dat ze nog geen zwarte pieten had en of wij misschien voor zwarte piet wilde spelen een vrijdag én een zaterdag. Nou die vrijdag zwarte piet spelel, dat wilde wij wel. Ze had er alleen niet bij verteld dat wij onszelf groen moesten schminken en dat we allebei apart van elkaar naar scholen zouden gaan met allebei onze eigen sint. Maargoed op de dag zelf was het super gezellig en super leuk. Ik heb super genoten van alle kinderen en van hun enthousiasme. Het fenomeen cadeautjes is in Suriname heel erg belangrijk. Hoe groter, hoe beter. Het was soms echt, cadeau waar ga je met het kind naar toe. Zo kom je binnen als Sint en Piet en vrijwel meteen begint het zingen. Na 5x Sinterklaasje bonne bonne bonne en Sinterklaas kapoentje te hebben gezongen, wordt er in rap tempo alle cadeautjes uitgedeeld. Als iedereen zijn/haar cadeautje heeft, zing je weer 5x Sinterklaasje bonne bonne bonne en Sinterklaas kapoentje en dan is het alweer tijd om te gaan. En zo ging het bij mij bij alledrie de scholen. 1 verschil, bij 1 school hadden we tijd over omdat de leiding de cadeautjes er door heen gejaagd hebben, dus heb ik nog heerlijk staan dansen met alle kinderen. Bij de derde school was eten ook erg belangrijk naast de cadeaus en werden de kinderen bedolven onder snoep en cake. En ik heb zo goed voor groene piet gespeeld dat ik, als klap op de vuurpijl, gewoon in de krant van Suriname staat. Kun je nagaan een schminkte bakra in een Surinaamse krant. Gekker moet het niet worden. ik word nog eens beroemd. Helaas heb ik de krant nog niet maar zodra ik die heb zal ik het artikel uploaden,

Na deze leuke en gezellige dag, was het tijd om mijn tas te pakken voor het weekend want ik ging op trip naar Brownsberg. EINDELIJK het binnenland in en wat was het mooi en wat heb ik genoten van de omgeving, de jungle en StoneIsland. Een zaterdag hebben we Brownsberg beklommen en zijn we naar de Irene waterval geweest. We hebben er 2,5 uur over gedaan om bij de waterval te komen en het was alleen maar afdalen. Bij de waterval was het super mooi en heb ik onder de waterval straal gestaan en wat was dit lekker. Niet eens heel erg koud ;) Maargoed zoals ik al zei, het was 2,5 uur afdalen dus de terugreis was alleen maar klimmen maar dat is goed voor de conditie moeten we dan maar denken en conditie hadden Louise en ik. Met 5 kwartier stonden we weer boven :D :D Onderweg ontdekte Louise nog een giftige slang.
's Avonds zijn we naar StoneIsland gereden en hebben daar lekker gegeten en daarna genoten van een prachtige sterrenhemel en van het kampvuur. 's Avonds met de toiletgang had ik gezellig gezelschap van hele lieve muggen en padjes. Kortom erg leuk wakker worden :D
De volgende dag hebben we eerst even lekker gebakken op strand en daarna stond er een boottocht gepland naar een onbewoond eiland. Samen met een andere reisgenoot heb ik het eiland verkend en het voelde net als Expeditie Robinson. Helemaal toen ik een tentje vond met daarin een potten en pannen met rijst.

's Middags stond de Zipline gepland en dat betekende gewoon dat je langs een koord van boom tot boom gaat met als hoogtepunt over de Surinaamse rivier. Heerlijk zo het bos door suizen aan een kabel :D
En daarna was het tijd om weer naar huis te gaan. Samenvatting van deze trip --> TOP!!!! Wel een beetje jammer dat ik terug kwam als een rode bakra.

Na een leuk weekend, begon mijn laatste weekje op de Gynaecologie. Deze keer gewoon weer lekker op zaal maar daar gebeurde ook genoeg. Zo heb ik afgelopen dinsdag een reanimatie meegemaakt van een baby die net aan een uur oud was. Een hele heftige gebeurtenis waarbij één verpleegkundige alles deed om het kindje te redden en een groot deel van het personeel er gewoon passief bij stond te kijken, alsof het een voorstelling was en niets deed. Vooral dit passieve gedrag heeft mij aangegrepen. In Nederland staan er gelijk tig artsen en verpleegkundigen om je heen die handelen en hier was er eigenlijk maar 1 verpleegkundige die handelde. Toen we met het kindje op de couveuse afdeling aankwamen, hadden ze de couveuse nog niet eens klaar voor het kindje want er moest nog eerst even een lappie over de buitenkant van de couveuse gehaald worden. Kortom in 1 woord BIZAR. Toen kwam het weer heel hard binnen dat ik in Suriname ben.

Gelukkig heb ik het de volgende dag besproken met de verpleegkundige en die begreep mijn frustratie en ervaarde dat zelf ook zo maar gaf ook aan dat ze niets kan doen omdat ze zoveel weerstand krijgt van alle kanten, dat ze nergens een voet aan de grond krijgt. Heel bijzonder om zulke gesprekken te hebben met deze zuster want ik zag de frustratie in haar ogen en de machteloosheid. Het bijzondere vond ik dat ze ook aangaf dat geen van de verpleegkundige goed weet hoe een kind te reanimeren. Daarbij legde de hoofdzuster heel erg de aandacht op het de vraag hoe het kind op de afdeling is gekomen, terwijl ik veel dacht, oke inderdaad daar is een hiaat, maar dat neemt niet weg dat iedereen weet hoe te handelen in een kritieke situatie. En daar gaf ze mij ook wel een klein beetje gelijk in.

En toen brak mijn laatste dag aan op de gyn en dat was een leuke laatste dag. Heerlijk gek gedaan met collega's en eindelijk kreeg ik de waardeling van alle collega's waar ik zo lang op had gewacht. Zo vonden mij een flinke (zoals ze dat in Suriname zeggen) en ze gingen mij erg missen. Ze vinden het erg jammer dat mijn stage erop zat want ik was een andere bakra dan andere maar wel een super leuke andere bakra.

Nou zeg ik ook bijna welterusten en tot volgende week. Ik ga mijn tas inpakken voor een weekend back to basic. Ik ben benieuwd wat ik allemaal ga meemaken en hoe het gaat zijn, maar één staat als een paal boven water. IK HEB ER ZIN IN.

Tot volgende week!!!

Lieve groetjes van een iets minder rode bakra maar wel van een bijna aan het vervellen bakra. Lang leve de zon :D :D :D Ik moet er iets voor over hebben om een beetje bruiner terug te komen XD

PS bij de volgende blog zal ik weer even alle foto's van afgelopen trip en aankomende trip uploaden

  • 11 December 2015 - 07:02

    Hetty:

    Leuk om je verhalen te lezen Monica. Lekker bezig daar. Ook dit klinkt weer als een ervaring die je niet snel zult vergeten. Succes in de jungle, jij liever dan ik☺
    Groetjes uit Nieuwkoop

  • 12 December 2015 - 20:42

    Ariena:

    hoi monica
    als je dit leest is je trip achter de rug.
    maar wat een verhaal en goed in elkaar gezet ontzettend mooi en goed. heel veel suc 8
    in je volgende stage,en geniet ervan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monica

Welkom op mijn profiel. De komende vier maanden ga ik stage lopen in het academisch ziekenhuis in Paramaribo, Suriname Via deze site houd ik jullie op de hoogte van mijn avonturen en belevenissen in Suriname

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 99
Totaal aantal bezoekers 6824

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2015 - 28 Januari 2016

Suriname

23 Augustus 2013 - 23 December 2013

Studeren in Finland

Landen bezocht: