Back to Basic - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Monica Buren - WaarBenJij.nu Back to Basic - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Monica Buren - WaarBenJij.nu

Back to Basic

Door: Monica

Blijf op de hoogte en volg Monica

20 December 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

de afgelopen 1,5 week stond voor mij in het teken van back to basic. Niet alleen omdat ik naar een andere afdeling ben gegaan, namelijk de verloskamers maar ook mijn trip naar het binnenland. Vorige week donderdag heb ik na 9 weken stage, afscheid genomen van de afdeling Gynaecologie maar voordat ik afscheid kon nemen, moest ik eerst nog even een klinisch les geven. Ik had als onderwerp gekozen psychosociale begeleiding bij mensen met kanker. Ik had namelijk op de afdeling gemerkt dat de focus vooral lag op de behandeling van kanker en niet op het geestelijke aspect. Aan het eind van mijn klinisch les kreeg ik alleen maar lovende woorden dat ze nieuwe dingen hadden geleerd die ze konden meenemen in de praktijk. Ik vond het bijzonder om te zien dat één van de deelnemers begon over het feit dat de vrouw uit de casus drie jaar had gewacht om naar de huisdokter te gaan en niet begon over hoe ze deze patiënt het beste kon begeleiden. Zo leerde ik weer opnieuw dat ze inderdaad niet gewend zijn om op de psyche van een patiënt in te gaan maar puur te kijken naar een optimale behandeling. Dit komt ook weer overeen me de definitie die zij geven aan goede zorg: het zorgen dat de behandeling van de patiënt zo vloeiend mogelijk verloopt waarbij geen aandacht wordt besteed aan de psyche.

Nou na deze les was het tijd om alle lekkernijen uit te delen en zoals het op zijn Surinaamse gebeurt, je hebt twee soorten koek dus we nemen van elk soort koek eentje :D Helaas vielen de stroopwafels niet zo in de smaak, maar hé geeft dat, des te meer voor ons :D

De volgende dag ging ik op trip naar Blanche Marie. Klein detail Blanche Marie werd verbouwd dus Blanche Marie werd vervangen voor andere plaatsjes. Ook prima ;) Onze trip begon in een taxi naar Lelydrop maarja 6 vrouwen met allemaal bagage voor 4 dagen, dat was even passen en meten maar uiteindelijk met 2 tassen op schoot, pasten wij en onze bagage in de auto. Eenmaal in Lelydrop ontmoette we gids 1 en hebben we een indianenwinkel bezocht en mocht ik even voor indiaantje spelen. Hierna maakten we kennis met gids nummer twee. Dus hups in de jeep en bus naar de supermarkt om inkopen te doen voor de komende 4 dagen. Daar maakte we kennis met gids nummer 3. Nu was de crew compleet en kon onze trip eindelijk beginnen. Heerlijk in de jeep over hobbelige wegen trokken we steeds dieper en dieper het binnenland in. Ondertussen werden de eerste drankjes ingeschonken en begon het lekker gezellig te worden. Lekker boven op de jeep zitten en genieten van de natuur en de omgeving! Beetje jammer dat de plank geen kussentje had. Volgens mij stonden de blauwe plekken op mijn billen van het gehobbel XD Ondertussen bleven de gidsen alert en spotte ze een kaaiman (kleine krokodil) en gidsen zouden geen gidsen in Suriname zijn als ze deze kaaiman niet vingen voor ons, met als uitzicht ons avondeten. Dus hop daar ging het eerste schot. Beetje jammer dat die niet meteen dood was, dus eenmaal op het vaste land moesten de mannen nog flink aan de bak om de kaaiman ook daadwerkelijk in de pan te krijgen ;) 's Avonds gezwommen in een meer en daarna weer hup door naar de volgende stop --> Slapen op de grond. En nu kan ik echt uit ervaring spreken, dat dit geen comfortabele plek is. Na misschien een uurtje te hebben geslapen, begon het te regenen dus zijn we met z'n alle de auto ingedoken en voelde ik mijn een vrouw oud bejaard en 80 maar hé dit is nu het back to basic verhaal. Ondertussen werd de kaaiman gevild en ik zou geen boerenmeid zijn als ik daar natuurlijk niet met mijn neus boven op stond :D

Na het villen van de kaaiman, zijn we de jungle ingetrokken op onze slippers want dan kon wel volgens de gids, nou niet dus. Die gidsen hebben de tijd van hun leven gehad met die vrouwen op slippers XD XD Maar wel een schildpad gezien en vast gehouden en genoten van het prachtige uitzicht eenmaal op de berg. Daarna weer in de jeep en naar de volgende stop --> het eiland .... (ben ff de naam vergeten). Voordat we hier waren, moesten we eerst een takke tijd de boot duwen aangezien het laag water was. Eenmaal op het eiland eerst lekker gedoucht en een schoonheidsslaapje gedaan. Daarna lekker gegeten van de kaaiman. 's Avonds genoten van het kampvuur.

De volgende dag werden gewerkt door de brulapen. Na het ontbijt zijn we de jungle ingetrokken, op naar de watervallen. En dit was mij een behoorlijke klim over allemaal rotsen. Eenmaal bij de watervallen heerlijk in het water gezeten en genoten van de natuur. Hier realiseerde ik mij maar weer hoe almachtig God is dat Hij dit allemaal heeft geschapen. Hier kunnen zelfs foto's geen woorden aangeven.

Toen begon de tocht/klim weer terug naar het eiland. Daar hebben we geluncht, de spullen gepakt en terug naar het vaste land. Gelukkig hoefde we de boot nu niet zo vaak te duwen als op de heen weg. Daarna zijn we naar een Indianendorp gereden en hebben we een prachtige zonsondergang gezien. Daarna lekker gegeten en naar een verlaten vliegveld gereden en daar een kampvuurtje gebouwd. Hierna doorgereden naar onze slaapplek. Lees bomen, bomen, bomen waar onze hangmatten tussen werden gehangen. Dit was voor mij voor het eerst dat ik in mijn eigen hangmat ging slapen (ja mensen thuis, ik heb een hangmat gekocht :D) en ik kan vertellen, het slaapt heerlijk ;) Soms een beetje onhandig met draaien, maar hé ben al lang blij dat ik er niet uit bed gerold :D

De volgende dag gebaad in een meer en daarna terug naar Lelydorp. Gedurende de hele trip hebben we verschillende dieren gespot zoals apen, papegaaien en toekans. Helaas geen vogelspin gezien en ook geen jaguar :( Maar hé dat mag de pret niet drukken van alles wat ik wel heb gezien. Wat heb ik genoten van deze trip. En dat hele back to basic verhaal viel mij reuze mee. En oja, één van de gidsen had als huisdier een boomboa -> Bertje de slang. Dus ik heb 4 dagen heerlijk gekroeld met Bertje :D

Na deze trip begon mijn stage op de verloskamers en ik kan vertellen dat is weer heel erg wennen. Opnieuw op zoek naar mijn plekje in het team. Opnieuw op zoek naar de taken van de verpleegkundige. Opnieuw mijzelf laten zien en bewijzen dat ik een goede verpleegkundige ben. En met nog maar 5 weken stage in het vooruitizicht moet ik eerlijk zeggen dat ik dat best wel spannend vind om in zo een korte tijd alles weer onder de knie te krijgen maar aan de andere kant een ontzettend leuke uitdaging. Zo heb ik nu al twee bevallingen gezien en ik kan jullie vertellen de begeleiding tijdens een bevalling is er niet echt. Verloskundigen lopen rustig weg bij een vrouw die al meerdere bevallingen hebben gehad en zeggen van o die gaat nog lang niet gebeuren met als gevolg dat een collega stagiair een kind heeft opgevangen omdat de verloskundige weg was om even te eten. Dus..... Zo heb ik meegemaakt dat de zwangere vrouw de schuld kreeg dat ze was uitgescheurd want ja, zij schoof omhoog toen ze aan het persen was, terwijl ik dacht, ja dame jij stond niet klaar met alle materialen. Ik ben benieuwd wat ik nog allemaal meer ga meemaken.

Hier weer de link met de foto's. De foto's van onafhankelijkheidsdag, sinterklaas en Brownsberg staan erop. Van Blanche Marie nog niet aangezien ik nog niet alle foto's heb ;)
https://picasaweb.google.com/100324796711247752640/Suriname

Nou lieve bloggers dat was het weer voor nu. Ik wil jullie allemaal hele fijn en gezegende kerstdagen toewensen en tot volgende week weer!!

xxx

PS Tijdens mijn laatste dagen op de Gynaecologie een reanimatie meegemaakt van ene baby die nog maar een uur oud was. Heftig om te zien dat de baby helemaal grauw was en geen teken meer van leven toonde. Dankzij een adequate verpleegkundige die gelijk begon met beademen en reanimeren, kwam er weer leven in het kindje en werd de kleur langzaamaan weer meer roze. Heftig om te zien dat één verpleegkundige actie ondernam en de rest van het team er passief bij stond te kijken alsof het een schouwspel was. Deze gebeurtenis was voor mij de eerste keer dat ik zo werd geconfronteerd met de passiviteit van de verpleegkundigen op de afdeling. Nog steeds kan ik niet begrijpen waarom iedereen staat toe te kijken en niets doet, ook niet als er wordt gevraagd om materialen te pakken. Zelfs op de couveuse afdeling vonden ze het belangrijker om eerst de couveuse aan de buitenkant schoon te maken in plaats gelijk te handelen met het kind. Ik heb het aangekaart bij verschillende zusters en van één zuster kreeg ik het antwoord ja maarja het komt ook niet voor op deze afdeling. Dus.... Welkom in Suriname. Gelukkig heeft het kind het gered.

  • 22 December 2015 - 19:17

    Ariena:

    wat een verslag zeg
    heel veel zegen op deze stage
    doe je ding het komt zeker goed

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monica

Welkom op mijn profiel. De komende vier maanden ga ik stage lopen in het academisch ziekenhuis in Paramaribo, Suriname Via deze site houd ik jullie op de hoogte van mijn avonturen en belevenissen in Suriname

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 6822

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2015 - 28 Januari 2016

Suriname

23 Augustus 2013 - 23 December 2013

Studeren in Finland

Landen bezocht: