Gelukkig nieuwjaar!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Monica Buren - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuwjaar!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Monica Buren - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuwjaar!!!!

Door: Monica

Blijf op de hoogte en volg Monica

01 Januari 2016 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

en toen was het ineens 1 januari 2016!!!!! Wat is de tijd snel gegaan zeg. 1 januari betekent dat aftellen nu echt begonnen is want januari is de maand dat ik alweer naar huis kom en dat 16 weken Suriname er dan op zitten. Heel raar om dat te bedenken maar zover is het nog lang niet. Ik moet nu nog drie weken stage lopen, één opdracht afronden, een trip naar Fredberg en dan staat er nog een lekker weekje Curcacao te wachten ;) kortom nog genoeg op de planning dus.

Ondertussen loop ik alweer 3 weken op de Verloskamers en ik kan jullie vertellen Suriname is een heel erg vruchtbaar land XD XD De kinderen worden aan de lopende band geborenen die donkere kindjes zijn zo über schatjes. Al ik nog niet verliefd was, dan ben ik dat nu zeker weten. Wel bijzonder om te zien dat de handjes en voetjes van de kinderen een hele lichte, grijze kleur hebben. Ik dacht altijd dat deze net zo donker waren als het lichaam zelf, maar nee dus ;) Waarom geen idee? Het blijft bijzonder om te zien hoe een verloskundige een barende vrouw begeleid. Ik zal het proberen te beschrijven. Als ik het vergelijk met Nederland dan zijn de Nederlandse verloskundige heel lief en proberen ze de bevalling samen met de vrouw te doen door samen met de vrouw te puffen. Daarbij geven de Nederlandse verloskundigen de vrouwen het gevoel dat dit klusje echt kunnen klaren. In Suriname gaat dat iets anders. Hier wordt er rustig gezegd van ja, je weet dat een bevalling pijn gaat doen dus deal with it. Of, huilen heeft echt geen zin hoor, zo wordt die baby echt niet geboren en zo zijn er nog tig oneliners die de verloskundigen gebruiken om de barende vrouw te stimuleren en motiveren.

Naast de bevallingen, bestaat mijn taak uit bloeddruk meten, pols meten, temperatuur meten, beluisteren van de hartonen van de baby's als deze nog in de buik zitten bij moeder en het aansluiten van CTG's (Apparaat waarbij je kunt zien hoe het met de conditie van de baby is gesteld en of de moeder weeën heeft).

Vorige week donderdag spontaan een keizersnede meegemaakt van een kindje van 30 weken oud die in moeilijkheden. Wat was het bijzonder om dit mee te maken, Was het al niet om de ruigheid waarmee de huid/spierlaag/baarmoeder worden opgetrokken dan was het wel het moment dat het kindje ineens uit de buik werd getild. Echt heel erg bijzonder dat ik dit heb mogen meemaken.

Zelfs nog eerder dan op de afdeling Gynaecologie, zijn de verloskundigen er goed in om opdrachten af te schuiven. Dus regelmatig loop ik tig x op een dag naar azp voor bijvoorbeeld het lab of voor de gyn poli (en bedenk dat de verloskamers in een ander gebouw aan de overkant van de straat van het azp staat). Een voordeel van zo vaak en wat langer lopen is dat de dagen echt omvliegen. Ik zit alweer op de helft van mijn stage op de Verloskamers.

Maargoed nu wat over kerst. Kerst in Su was heel bijzonder. Vorige week dinsdagavond ben ik samen met twee huisgenoten naar de stad gegaan omdat er 's avonds een kerstconcert was en druk dat het was, niet normaal. Op kerstavond ben ik naar de kerk geweest en toen alle lichten uit gingen en iedereen zijn/haar kaars aanstook, kreeg ik voor het eerst een kerstgevoel. Hoe bijzonder was het om het Ere zij God te zingen met alleen maar kaarslicht. Prachtig!!!! Op eerste kerstdag, zijn we als huis met z'n allen wezen uiteten. Op tweede kerstdag hebben we als huis allemaal hapjes gemaakt. Kortom een en al gezelligheid.

En toen was daar ineens oudjaarsdag. De avond daarvoor was ik eerst naar worshipavond. Heerlijk alleen maar opwekking zingen. Daarna ben ik naar een typisch Surinaams festival geweest met alleen maar Surinaamse band dus de heupen zijn die avond behoorlijk los geschud XD Op oudjaarsdag hebben de Surinamers een traditie die heet de Pagara-estafette. In het Nederlands ratelband-estafette. Ongeveer een uur lang zijn er alleen maar ratelbanden afgestoken, hahaha ik heb in mijn hele vuurwerk loopbaan nog nooit zoveel ratelbanden gezien. En iedereen liep achter de ratelband aan om het te filmen. Zo een grappig gezicht dat iedereen er met zijn telefoon achter aan liep. Nadat alle ratelbanden waren afgestoken was het tijd voor muziek en dansen. Dus hups iedereen de straat en lekker dansen en gelukkig was daar ook het biergevecht dus ik voelde mij weer helemaal thuis XD XD om een uur of 18.00 was het feesten op straat afgelopen en ging iedereen naar 't Vat om daar verder te feesten en te dansen. Om 23.00 uur was het daar ook gedaan en zijn we naar Zus&Zo gegaan om daar te wachten tot 00.00 uur. En toen was daar het nieuwe jaar!!!!!!! Het viel mij wel tegen hoeveel vuurwerk er werd afgestoken maar dat hebben ze vanavond helemaal goed gemaakt. Al de hele avond kan ik genieten van het vuurwerk :D :D

Het was heel bijzonder om oud/nieuw mee te maken in Su en ik snap nu heel goed waarom alle Surinamers zeiden dat ik een te gek feestje ging meemaken want wat was het bijzonder om met iedereen gewoon op straat te zijn en te dansen en te genieten van de muziek.

Nou dat was het weer voor deze keer!!

Een lieve groet en dikke knuffel uit het warme en mooie Su

Hier weer de link van de foto's want binnenkort staan er weer nieuwe foto's op ;) https://picasaweb.google.com/100324796711247752640/Suriname#

  • 03 Januari 2016 - 14:08

    Ariena :

    hallo monica
    ja alweer een jaar verder en jij in dat warme suriname
    en wij in dit koude kikkerland
    maar ook voor jou een gezegend 2016
    waar veel op de agenda staat
    ook deze laatste weken nog heeeel veeel zegen en we kijken nog uit naar een volgend verslag.
    met net zoveel informatie als deze
    dank je wel voor je verslag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monica

Welkom op mijn profiel. De komende vier maanden ga ik stage lopen in het academisch ziekenhuis in Paramaribo, Suriname Via deze site houd ik jullie op de hoogte van mijn avonturen en belevenissen in Suriname

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 6821

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2015 - 28 Januari 2016

Suriname

23 Augustus 2013 - 23 December 2013

Studeren in Finland

Landen bezocht: