Eind goed al goed - Reisverslag uit Salo, Finland van Monica Buren - WaarBenJij.nu Eind goed al goed - Reisverslag uit Salo, Finland van Monica Buren - WaarBenJij.nu

Eind goed al goed

Door: Monica van Buren

Blijf op de hoogte en volg Monica

18 November 2013 | Finland, Salo

Hallo lieve volgers,

de afgelopen twee weken is er weer een hele hoop gebeurd en dan vooral op school maar daar kom ik later nog even op terug.

Eerst nog even wat over de vakantie (die ondertussen al weer 5 weken geleden was). Ik was vergeten te vertellen dat ik samen met 9 andere een roadtrip heb gemaakt door Finland. Op maandag 14 oktober zijn we eer vertrokken naar Hanko. Daar hebben we op rotsen gelopen en een ongelooflijk mooi uitzicht gezien. Daarna zijn we terug gereden naar Salo om daarna door te rijden naar de volgende stad. Namelijk Tampere. Ondertussen begon het ook al behoorlijk koud te worden en werd het ook al schemerig. Dus veel van de stad hebben we niet gezien. Daarna weer snel in de auto en op weg naar Pori naar het huisje van Alex waar we deze nacht en de komende nacht zouden verblijven maar voordat we naar aankomen moesten er uiteraard eerst boodschappen worden gedaan want ja Erasmus betekent nu eenmaal food, food, food and again food. 's Avonds genoten van de eigenlijk veels te kleine saunan om daarna door te gaan met ouderwetse playstation spelletjes als Mario Bross :D :D :D :D

Het was wel even puzzelen met wie nou waar moest slapen en uiteindelijk ben ik in de huiskamer beland en in 1 bed (nouja bed, het was meer een bank) samen met Nelleke. Riku and Aleksi lagen gezellig op de grond en Mae e& Julia lagen in het andere tweepersoonsbed. De rest van de groep lag boven te slapen.

De volgende ochtend zijn we op tijd opgestaan aangezien weer een paar nieuwe steden gingen bekijken. Als eerste gingen we naar het wildpark Ähtäri Zoo waar we onder andere beren, wolven, bevers, rendieren, kikkers, bizons, uilen, vossen en nog veel meer dieren hebben gezien. Omdat de reis naar dit dierenpark 3 uur duurden en we ruim 2 uur in het park zijn geweest, hadden we geen tijd meer om naar een andere dorpje te rijden omdat de terugreis ook 3 uur duurde. Dus we zijn na de dierentuin terug gegaan naar Pori. Ondertussen zijn we nog even gestopt in een hele grote winkel. Het was een zeeman, intratuin, digros en kruidvat ineen geloof ik. Mannnnnnnnnn wat een spullen zeg.

Hierna hop in de auto en terug naar het huisje. 's Avonds heerlijk gewandeld met Nelleke en eenmaal terug het spel weerwolf gespeeld.

De laatste dag van de roadtrip duurde het even voordat we vertrokken aangezien Alex z'n sleutels kwijt was. Dus het huis wel tig keer op z'n kop gezet om de sleutels te vinden en jahoor na een uur zoeken, GEVONDEN en konden we eindelijk vertrekken.

Het laatste stadje dat we wilden bezoeken was Naatali. Naatali is een ontzettende mooie stad met veel gekleurde huizen en in de zomer is het een toeristische trekpleister maar zodra het zomerseizoen over is, lijkt het wel een spookstad aangezien er niemand op straat loopt en alle restaurants dicht zitten. Dus hups in de auto en terug naar Salo om daar de Lidl in te vliegen, wat eten te halen en dan op naar het strand om een lekker vuurtje te maken waar we onze worstjes konden grillen.

Om 18.00 uur waren we terug in Hakis en konden we ons meteen klaar maken voor het thema feestje Circusparty. De roadtrip was erg geslaagd. Ik heb veel van de natuur gezien maar het was ook erg goed om weer terug te zijn en iedereen te zien want we zijn echt één grote familie geworden.

Kortom ik had een hele leuke vakantie maar, zoals gewoonlijk, veels te kort.

Maargoed de problemen op school. Vorige week kwam Nelleke erachter dat we twee vakken misten. Nelleke en ik volgen allebei de course Advanced Skills nursing. Deze course is onderverdeeld in 5 delen. Nu dacht ik dat alle deze 5 delen onder de code ASN in ons rooster zou staan maar nu bleek dat twee van de 5 onderdelen een eigen code hebben maar dat deze codes niet in ons rooster staan. Alleen in het rooster van NNURSS11 en niet in Semester NNURSS11 (ons rooster). Dus ik vorige week naar Reetta om te vragen of we inderdaad deze twee onderdelen hadden gemist. En het antwoord was ja. Reetta zei er wel meteen achteraan dat het niet onze fout was omdat het niet in ons rooster stond. Maar we moesten wel met de twee docenten gaan praten die deze onderdelen verzorgen om te vragen of we nog in dit onderdeel mogen aangezien Nelleke de studiepunten nodig heeft om het jaar te halen. Gelukkig liet Päiva ons meteen toe in haar onderdeel na het probleem te hebben uitgelegd maar de andere docent deed ontzettend moeilijk. Hij kon maar niet begrijpen dat de andere exchange studenten wel in zijn lessen waren, behalve Nelleke en ik. Nelleke en ik hebben 3x gemaild maar hij bleef maar zeggen dat die het niet kon begrijpen en dat begrijp ik van zijn kant ook wel maargoed zeg gewoon of we nog kunnen deelnemen aan de les of niet maar dat deed die ook niet. Gelukkig kwam zondagavond het verlossende woord, we mogen nog meedoen met de les. Dit betekent wel dat we twee verslagen moeten maken van elk 5 kantjes :( Maar we zitten in de les en we kunnen nog steeds onze studiepunten krijgen en dat is het belangrijkste.

Ondertussen ben ik ook een brokken piloot maar ik denk dat sommige mensen daar niet van opkijken. Zo heb ik mijn enkel goed verzwikt en loop ik nu met twee blauwe tenen omdat mijn buurman op mijn voet is gevallen (geen vragen stellen :P :P ).

Gisteren had ik een akkefietje met de broodrooster van flat 1. Ik rooster altijd mijn boterham 2x (vraag niet waarom, een autistische tik van mij) maar de tweede keer altijd maar kort, maar nu kreeg ik mijn brood niet omhoog, dus (zo slim als ik was) ik dacht als ik de broodrooster omdraai dan valt mijn brood eruit en is me brood niet verbrand. Het goede nieuws dat lukt, mijn boterham was niet verbrand maar vervolgens vloog de broodrooster in de fik. Dus mijn eerste reactie BLAZEN!!!!!! Hahahaha, Elena stond erbij en keek ernaar maar gelukkig dankzij mij blaastechnieken, verdwenen de vlammen en het mooiste aan het verhaal was dat de broodrooster het ook nog gewoon deed :D :D :D Maar onze buikspieren waren na dit akkefietje wel goed getraind.

Afgelopen vrijdag zijn we met heel Hakis naar City centre gegaan aangezien er om 18.00 uur vuurwerk werd afgeschoten en daarna de kerstman kwam en ja die kerstman moesten wij natuurlijk wel zien. Om het vuurwerk hebben we allemaal erg moeten lachen. We dachten een groot spektakel maar dat viel een beetje tegen. Helemaal omdat ze begonnen met sterretjes :D ;) :P Maar daarna werd het beter en werd er wel mooi vuurwerk afgestoken. Het was heel erg gaaf om dit mee te maken met Hakis, zo hadden we toch even ons eigen oud&nieuw feestje. Een heel bijzonder moment die niemand ons meer afpakt.

Ondertussen heb ik ook twee kerken bezocht. Een evangelisch kerk en een Lutherse kerk maar ik moet eerlijk zeggen dat het allebei niet mijn ding is. Wat ik mooi vind aan de Evangelische kerk zijn de liederen maar voor de rest vind ik het te uitbundig kan alles maar. De Lutherse kerk is ook niet echt mijn ding. Ik moest wel lachen want de preek duurde maar liefst 10 min en dat vonden sommige nog lang ;) Maar het was goed om allebei de kerken een keer te hebben bezocht en diensten mee te maken die anders zijn dan Noorden.

Nou dat was het weer voor deze keer.

Tot volgende keer!!!

xxx


  • 18 November 2013 - 19:59

    Je Zus:

    Leuk om even te lezen wat je dit keer beleeft hebt.
    Kom je wel zo veel mogelijk in 1 stuk naar huis;-)
    Ter zijner tijd uiteraard.

  • 18 November 2013 - 20:06

    Je Zus:

    Sorry beleefd is met een d...

  • 19 November 2013 - 13:49

    Je Andere Zus:

    wat je al niet mee maakt daar in dat hoge noorden!!
    veel plezier nog het laatse poosje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Salo

Monica

Welkom op mijn profiel. De komende vier maanden ga ik stage lopen in het academisch ziekenhuis in Paramaribo, Suriname Via deze site houd ik jullie op de hoogte van mijn avonturen en belevenissen in Suriname

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 6851

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2015 - 28 Januari 2016

Suriname

23 Augustus 2013 - 23 December 2013

Studeren in Finland

Landen bezocht: