Gehaald!! - Reisverslag uit Salo, Finland van Monica Buren - WaarBenJij.nu Gehaald!! - Reisverslag uit Salo, Finland van Monica Buren - WaarBenJij.nu

Gehaald!!

Door: Monica van Buren

Blijf op de hoogte en volg Monica

17 September 2013 | Finland, Salo

Hallo allemaal,

we zijn alweer twee weken verder dus hoog tijd voor een up-date vanuit het nog steeds prachtige Finland, alhoewel het weer hier wel steeds een beetje minder wordt :(

Maar eerst iets over de titel want ja gehaald wat bedoel ik daar nu mee??? Nou ik heb mijn eerste tentamen gehaald met een 5!!! En dat is voor het Finse schoolsysteem het hoogste wat je kan halen!! Dus daar ben ik uiteraard heel erg blij mee. De eerste studiepunten zijn in de pocket!!!!!

De afgelopen twee weken heb ik de les First aid and emergency care gevolgd en dat houd in dat ik eerste hulp kan verlenen in noodsituaties zoals een auto-ongeluk of als iemand bewusteloos is etc. Vorige week een woensdag had ik mijn praktijktoets en dit hield in dat wij mee mochten doen met een oefening van de lokale brandweer. De brandweer heeft daar 1x in de zoveel tijd een oefening. Dit keer was de oefening dat er een auto in een greppel was geraakt. Omdat wij nu meegingen doen aan deze oefening hadden ze meer mensen gevraagd om mee te doen met de oefening. Voordat we aan de oefening begonnen, kregen we een EHBO koffer en moesten we allemaal goed weten wat er in de koffer zat zodat we meteen konden handelen en niet eerst hoefden te zoeken naar welk materiaal we nodig zouden hebben.

Eenmaal op de plaats van de oefening aangekomen (midden in het bos), werd ons nogmaals duidelijk gemaakt dat dit een echt oefening was en dat de brandweer het ook zag als een echte oefening. Dit hield dus in dat wij deze oefening moesten benaderen alsof het echt gebeurd was. Gelukkig was dit niet moeilijk aangezien alle kinderen die meededen als slachtoffers, echt speelden alsof ze overal pijn hadden. Het ene kind was bewusteloos, bij het andere kind was zijn vingertopje eraf en weer een ander kind had een stok in zijn buik en elk kind schreeuwde om het hardst om de hulp te krijgen die hij wilde.

Er lagen ook twee poppen in het bos maar doordat wij zo gefocused waren op de schreeuwende kinderen, zijn we poppen vergeten terwijl die eigenlijk als eerste hulp nodig hadden omdat we die moesten reanimeren. Oeps! Helaas in dit geval: patiënt overleden :P

In het begin wist ik niet zo goed wat ik van deze oefening moest verwachten aangezien ik nog nooit had meegedaan. In Nieuwveen heb ik weleens gekeken bij dit soort oefeningen maar nu was het toch heel anders omdat ik er nu middenin stond. Achteraf ben ik heel blij dat ik mee heb gedaan aan deze praktijkoefening want nu heb ik een klein beetje ervaren hoe het is te handelen in een stress situatie waar iedereen roept om mijn hulp. Daarnaast heb ik ervaren hoe het is om iemand te helpen die ik niet begreep aangezien ik nog steeds geen Fins kan en de kinderen geen Engels konden praten. Al met al dus een ervaring die GEWELDIG was en die ik voor geen goud had willen missen.

Op dit moment heb ik twee weken geen school maar dat betekent in mijn geval niet twee weken niets doen maar hard werken aan ons onderzoek dat we moeten doen vanuit de CHE. Na drie weken te hebben gestoeid over een onderwerp hebben we nu een onderwerp voor ons onderzoek. Het gaat over dat als de school studenten naar het buitenland stuurt wat dit toevoegt aan hun competenties. Een ingewikkeld onderwerp maar ook een uitdagend onderwerp.

Met de andere studenten is het nog steeds heel erg gezellig. We ondernemen aardig wat activiteiten. Zo gaan zijn we vorig weekend wezen hiken in het bos en daarna hebben we gegrilled en hebben de zonsondergang gezien (super gaaf!!!!). Verder zijn we naar de zee gefietst met een groepje en hebben daarna op strand en vuurtje gemaakt zodat we onze worstjes (ja pa, ma, broers, zwagers en (schoon)zussen jullie lezen het goed, ik heb een worstje gegeten maar als ik mag kiezen, dan kies ik nog steeds voor ballen :P :P ) konden grillen.

Kortom genoeg te beleven en te doen met z'n allen. De filmavonden worden ook steeds populairder en daardoor ook steeds gezelliger, alleen wordt de tijd er niet beter op want eer dat iedereen het eens is over film en het beeld goed kan zien, zijn we halfuur verder met z'n allen ;) :P

Sinds deze week ben ik weer een echt Hollandse meid aangezien mijn maag heeft besloten dat het klaar is met het eten van pasta, rijst, pizza en ovenschotels. Dus vanaf deze week staat op het menu broccoli, bloemkool, bieten en wortelen :D :D Ik ben een gelukkige meid :P Het boodschappen doen is vanaf nu wel een uitdaging geworden aangezien we alles nu boodschappen doen in drie porties: portie 1 gezamenlijk, portie 2 voor mijn huisgenoten en portie 3 voor mijzelf ;)

Nou dat was het weer voor deze week. Ik probeer de volgende keer niet zo lang te wachten met een up-date. Aan de andere kant is het ook een goed teken want dat betekent dat ik het super naar me zin heb en dat de tijd omvliegt :D

Tot de volgende keer ;)

  • 17 September 2013 - 18:27

    Sjoukje:

    Monica wat heerlijk om te lezen. en wat doen je veel ervaringen op. de gr van ons.

  • 17 September 2013 - 19:10

    Marjet Smit:

    Hey Moon,

    wat leuk om al je verhalen te lezen. Gefeliciteerd met het behalen van je toets!

    Liefs Marjet

  • 17 September 2013 - 20:19

    Aj Van Buren:

    wat een goed verslag en ik hoop dat er mensen zijn die dit lezen en er op reagren

  • 18 September 2013 - 11:20

    Ikke:

    Super gaaf zo'n oefening!!! Dus nu weet je ook wat HELLUP!!! in het Fins is.
    (waarom wist ik hier nog niks van???)
    groet ikke

  • 18 September 2013 - 19:10

    Kees Van Vliet:

    Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt.
    Wij wensen je veel succes.
    Groeten uit Nieuwveen.

  • 24 September 2013 - 21:25

    Amber:

    Super leuk om alles te lezen Monica! :) Volgens mij heb je het geweldig daar! Geniet ervan, veel succes en tot in Stockholm! Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Salo

Monica

Welkom op mijn profiel. De komende vier maanden ga ik stage lopen in het academisch ziekenhuis in Paramaribo, Suriname Via deze site houd ik jullie op de hoogte van mijn avonturen en belevenissen in Suriname

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 6845

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2015 - 28 Januari 2016

Suriname

23 Augustus 2013 - 23 December 2013

Studeren in Finland

Landen bezocht: